MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Klenba lodi |
MALBY (12) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Klenba lodi. |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
Obr. 1. Kupole rotundy při pohledu z apsidy. Uprostřed dole vidíme ve 4. pásu v podélné ose rotundy krále Vratislava I. [26] a vpravo od něj poslední postavu v plášti [27]. Nad další postavou [09] (první bez pláště) je v kupoli umístěn evangelista Jan. Nad jednotlivými panovníky se střídají žluté a červené půloblouky. Protože jich je lichý počet (19) dochází nad postavou [11] (zcela vpravo) ke spojení dvou žlutých půloblouků. |
|||||||||
|
Obr. 2 a 3. Evangelisté Jan a Matouš se svými symboly (orlem a andělem) nad hlavou mezi cherubíny s třemi páry křídel. |
|||||||||
Nad čtvrtým pásem maleb vidíme v kopuli čtyři neobvykle
koncipované evangelisty střídané čtveřicí cherubínů (na ohnivých kolech) s
třemi páry křídel. Horním párem nadnášejí byzantsky dekorovaný kruh uprostřed s
holubicí – symbolem Ducha sv. (obr. 4). Kosočtverečný vzor se
čtyřlístkem, uplatněný v mezikruží kolem symbolu sv. Ducha, můžeme nalézt také
na stříbrných pozlacených velkomoravských gombících
z Mikulčic (viz 5. část
hypotézy P. Šimíka). Toto srovnání ušlo zatím pozornosti
odborníků. V mezikruží je proraženo 7 otvorů pravděpodobně do původní lucerny (obr. 1 a
4). Z této části maleb je nejpozoruhodnější způsob zobrazení evangelisty Jana (obr. 2). L. Konečný k tomu poznamenává: „Původně byzantský typ inspirovaného evangelisty Jana ve zpětném subordinačním pohybu, s překříženýma rukama, nazad vytočenou hlavou ke svému symbolu a s dozadu vlající drapérií, byl v západoevropské knižní malbě rozvíjen už od doby karolínské, ...“. |
Kopule. 4 evangelisté a 4 cherubíni, holubice – symbol Ducha sv. |
|||||||||
|
Obr.
4. Oculus polokulové klenby hlavní lodi se sedmi otvory a s holubicí – symbolem Ducha sv. uprostřed. |
|||||||||
|
Obr.
5. Znojemská rotunda v noci. Prohlídka končí. Bude se zhasínat. |
|||||||||
Tím naše třináctidílná exkurze po malbách ve Znojemské rotundě končí. Snad Vám tyto stránky pomohly utvořit si představu o výmalbě rotundy, v některých z Vás snad i touhu vysvětlit jejich význam a smysl. V každém případě ale všem, kteří v rotundě dosud nebyli, ale i těm, kteří ji kdysi navštívili se školním výletem, doporučujeme malby shlédnout na vlastní oči – nyní s inividuálním odborným výkladem z walkmanu, do kterého vám budou v podkresu zaznívat slavnostní a ušlechtilé tóny gregoriánského chorálu. Zážitek je to, neváhám říci, monumentální. Aktuální informace o otevírací době a možnostech rezervace vstupenek naleznete na stránkách Jihomoravského muzea ve Znojmě – viz stránka WWW. Další podrobnosti, jednotlivé hypotézy a názory badatelů najdete na stránce IKONOGRAFIE. | Nashledanou v rotundě ... | |||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno