![]() ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Tzv. přemyslovská scéna |
|
MALBY (5) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Třetí pás maleb: Tzv. přemyslovská scéna |
||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
|
Obr. 1. Jezdecká družina. První část tzv. přemyslovské scény. |
||||||||
![]() |
|
3. pás maleb. Jezdecká družina. Detail vedoucího jezdce družiny pořízený při UV světle restaurátorem F. Syslem. |
||||||||
|
|
Obr. 2 a 3. Detaily z obr. 1: družina jezdců v zákrytu za sebou, lem pláště a postroj bělouše vedoucího jízdní družiny. |
||||||||
|
|
Obr. 4 a 5. Portréty členů jezdecké družiny: detaily z obr. 1 – označíme si je zleva doprava postupně písmeny B, C a D; vedoucího jízdní družiny písmenem A. |
||||||||
|
|
Obr. 6. Oráčská scéna. Druhá část tzv. přemyslovské scény. |
||||||||||||
![]() |
|
3. pás maleb. Oráčská scéna. Detail ústřední postavy oráčské scény pořízený při UV světle restaurátorem F. Syslem. |
||||||||||||
|
|
Obr. 7. Detail z oráčské scény na obr. 6 v UV světle před odstraněním přemaleb (1949). Povšimněte si rozdílné výšky postav a odlišného límečku spodního šatu krajních postav. Dvě postavy vpravo mají dohromady pouze tři ruce. Po odstranění přemaleb při pozdější restauraci maleb se v UV světle objevila i čtvrtá ruka dosud skrytá v lemu pláště – viz obr. 13 a 14. |
||||||||||||
|
|
Obr. 8. 8a) Postava se stuhou. Třetí a závěrečná část tzv. Přemyslovské scény. 8b) Detail stuhy z předchozího obr. 8a. Snímek pořízen při UV světle (foto F. Sysel). |
||||||||||||
|
|
Obr. 9 až 12. Portréty účastníků oráčské scény: detaily z obr. 6 a 8. Podle oblečení i tváří lze usuzovat, že by se mohlo jednat o již známé aktéry jezdecké scény, ovšem v poněkud pozměněném pořadí: D, A, C, B. |
||||||||||||
|
|
Obr. 13. Motiv z oráčské scény. Snímek pořízený při normálním světle. Obr. 14. Tentýž motiv v UV světle. Z lemu pláště vystoupila ruka držící snad otevřenou knihu s textem. Foto: F. Sysel. O tento snímek opřel svoji zajímavou hypotézu J. Zástěra. |
||||||||||||
|
|
Obr. 15 a 16. David mezi alegorickými postavami Moudrosti a Proroctví. Byzantský mistr, 10. století, Vatikánský žaltář, pergamen 24×33, Vatikán, Musei Vaticani, biblioteca. Celek a výřez. |
||||||||||||
![]() |
|
Obr. 17. Detail z předchozího obrázku. |
||||||||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 6. částí: |
|
Pokračování ... |
||||||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno