MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Klenba apsidy a vítězný oblouk |
MALBY (3) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Klenba apsidy a vítězný oblouk. |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb |
Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
Obr. 1. Klenba apsidy před odstraněním Melicherových přemaleb. Dnes, po jejich odstranění, zbylo z výmalby konchy jen žalostné torzo. |
|||||||||
Na klenbě v apsidě, na místě liturgicky
nejvýznamnějším, je umístěn v kruhové mandorle přidržované dvěma
anděly Kristus v majestátu sedící na
duze. Levou rukou přidržuje zavřenou knihu (Knihu života) opřenou o koleno, pravou rukou žehná věřícím.
Po stranách stojí v byzantském seskupení Deesis P. Maria a sv. Jan Křtitel. Kolem
mandorly jsou čtyři symboly evangelistů. Triumfální oblouk, oddělující apsidu od lodi rotundy, zdobí 12 andělských poprsí (L. Konečný 1997, s. 62) se zbytky nápisů v titulačních páskách pod nimi. |
Klenba apsidy. Koncha: Kristus v kruhové mandorle sedící na duze. |
|||||||||
|
Obr. 2. 12 poprsí andělů se zbytky nápisů v titulačních páskách a podél vítězného oblouku jak je ještě zachytil na akvarelu Mořic Trapp. Nahoře – levá strana, dole – pravá strana (při pohledu z lodi). |
|||||||||
Podle zbytků nápisů v titulačních
páskách pod některými z „andělů“ v nich Mořic Trapp spatřoval
starozákonní proroky. Na levé straně shora: DANI(EL), ION(AS), ISAIA(S), AG(GEVS). Na pravé straně shora: (EZECH)VEL, (HABAC)VC. Současně se domníval, že zde původně bylo vyobrazeno všech 16 proroků, z čehož pak v dolejších částech v úrovni 2. pásu byla zničena 4 poprsí. Pro úplnost uvádím 10 chybějících jmen: IEREMIAS, OZEAS, IOEL, AMOS, ABDIAS, MICHEAS, NAHVM, SOFONIAS, ZACHARIAS, MALACHIAS. |
||||||||||
Zbytky nápisů včetně nápisu, který byl veden po obou stranách triumfálního
oblouku, téměř nebo úplně zmizely. Zachytil je ještě Mořic Trapp na svých akvarelových listech včetně domnělého data
1111, resp. 1106 (AMCAI, resp. AMCXI, resp. AMCVI ... ENC ... I ... N
... – na levé, severní straně oblouku), tj. Anno MC(?)I ... . Takto mohl text číst pouze
pozorovatel stojící zády k apsidě a z jeho pohledu by se jednalo o část
pravou. Trapp sám ale označil tuto část
jako levou (viz obr. 2 výše).
Pak ovšem i tato levá část nápisu by se měla číst spíš otočená
o 180 stupňů, aby se dal celý nápis zleva doprava (při pohledu z
lodi) plynule přečíst,
tzn. že musel začínat na levé (severní) straně dole (... N ... I ... DNE ... IVDNV ...), a potom zde již žádné datum nelze nalézt (viz obr. 3 níže). |
Triumfální oblouk.
Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) markrabského hradu ve Znojmě, Brno 1862, s. 45. |
|||||||||
|
Obr.
3. 12 andělských poprsí se zbytky nápisu podél vítězného oblouku, jak je ještě zachytil na akvarelu Mořic Trapp. Nahoře – levá strana, dole – pravá (jižní) strana (při pohledu z lodi). |
|||||||||
Poznámka: Po Melicherově restauraci zbytky jmen proroků a nápisu na levé straně zmizely, resp. nebyly obnoveny. | ||||||||||
Na pravé (jižní) straně oblouku nápis končil (... V ... IO DE FUNDI ..., zvýrazněné „V“ je případně možné číst jako fragment M, zvýrazněné „I“ je možné číst jako fragment H, L, M, N nebo T, zvýrazněné „U“ též jako fragment O – viz obr. 4 a 7 níže). | ||||||||||
|
Obr.
4. Andělská poprsí. Detail pravé (jižní) strany oblouku s anděly (při pohledu z lodi) – 3. až 6. v pořadí shora – se zbytky nápisu. Foto VÚZORT. |
|||||||||
|
Obr.
5 a 6. Detaily andělských poprsí z pravé strany (při pohledu z lodi) triumfálního oblouku – 3. a 4. v pořadí shora. Mořic Trapp spatřoval v těchto poprsích starozákonní proroky podle nápisů, které u některých z nich rozpoznal (1862): obr. 5: ISAIA(S), obr. 6: AG(GEVS) |
|||||||||
|
Obr.
7. Nápis v apsidě. Detail nápisu z pravé strany vítězného oblouku – pozitiv a negativ. |
|||||||||
„Doposud chybí publikace odborně
vyhodnocených zbytků těchto nápisů. A to nejen těch v apsidě, ale i v hlavní lodi,
kde byly jejich zbytky zachyceny v titulačních páskách některých postav
genealogie“. „Existence, resp. absence nápisů u postav Přemyslovců ve znojemské rotundě představuje po mém soudu jednu z metodicky prvořadých otázek bádání, k jejímuž věrohodnějšímu obsazení by mohla přispět důkladná, systematická a odborně kompetentní analýza ze strany restaurátorů a paleografů“. PhDr.
Ing. Pavel Černý |
Chybí odborná analýza nápisů. Pavel Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. In: Znojemská rotunda ve světle vědeckého poznání. Sborník. Znojmo 1997, s. 89-90. |
|||||||||
„Dochovaná písmena v nápisové
pásce, lemující pás s anděly, podněcovala různé nevěrohodné
dohady a pokusy o rekonstrukci textu. V souvislé řadě jsou čitelná
pouze závěrečná písmena nápisu u severní paty konchy (když závěrečná,
tedy u jižní paty): »...IO DEFOND(I)«. Podle toho lze v daném případě
nejspíše usuzovat na oslavný epiteton zobrazeného Krista, který se
vztahoval ke Spasitelovu »trůnu milosti«, k němuž přistupovali
prosebníci ve smyslu Epištoly sv. Pavla Židům (Žd 4, 16). Objevuje se
ve středověkých nápisech a říšských »Laudes« jako známá
liturgická formule CHRISTUS VINCIT. REGNAT. IMPERAT. (PLEBEM SUAM) AB
OMNI MALO DEFENDAT (též DEFENDIT). V téměř identické obdobě jej
nacházíme také na vítězném oblouku východní apsidy kostela sv. Jiří
v Reichenau-Oberzell“ (s. 67).
PhDr. Lubomír Jan Konečný |
Lubomír Jan Konečný:
Malby v apsidě rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě. In: Historica Atrium IV. Sborník k 80. narozeni- nám prof. PhDr. Josefa Chadraby, CSc. Acta Universitatis Palackiane Olomucensis, Phil-Aest. 23, Olomouc 2002, s. 51-85. |
|||||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 4. částí: | Pokračování ... |
|||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb |
Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno