MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík 1. pás maleb |
MALBY (1) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. První pás maleb. |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
Největší význam rotundy Nanebevzetí P. Marie a sv.
Kateřiny ve Znojmě tkví v její malířské výzdobě. Od jiných obdobných
evropských církevních stavebních památek se liší existencí církevních i
světských motivů v jediné stavbě. V tom je její jedinečnost. Malby
zobrazují především figurální motivy. V nich se zcela neobvykle a přitom
nenásilně propojují křesťanské prvky s obrazy světských panovníků přemyslovské
dynastie. Vertikálně jsou malby děleny do jednotlivých pásů. V apsidě to jsou dva pásy a klenba, v lodi čtyři pásy a prostor uzavírá polokulová klenba. |
Výjimečnost Znojemské rotundy. | |||||||
|
Obr. 1. Drapérie v apsidě a v lodi. |
|||||||
V prvním pásu
lodi je vymalována jednobarevná textilní drapérie, střídavě červená a okrová, s
výraznými záhyby, zavěšená na jednotlivých kruzích rozmístěných po celém
obvodu lodi. Draperie je ukončena asi 60 cm nad úrovní podlahy (viz obr. 1 nahoře). Zřejmě respektovala kamennou lavici,
jejíž základy byly nalezeny při archeologickém průzkumu rotundy v roce 1990 (B.
Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů). V apsidě přechází do jiného typu drapérie s výrazným kosočtverečným vzorem (viz detail vlevo). Zde drapérie sahá až k podlaze. |
1. pás maleb. Drapérie. |
|||||||
V lodi na její západní stěně (proti apsidě) je při horním okraji drapérie umístěn malovaný konsekrační kříž (viz detail vlevo). Pod ním nalezl F. Fišer roku 1949 v poslední den restaurátorských prací rytý nápis s letopočtem 1134. Podle jedné z verzí čtení nápis zaznamenal, že r. 1134 došlo při obnově svatyně P. Marie jejím druhým zakladatelem – knížetem Konrádem k jejímu zasvěcení sv. Kateřině. Tento nápis byl ke konsekračnímu kříži připojen s největší pravděpodobností později (nasvědčuje tomu charakter některých písmen), např. při nálezu zápisné paměti z oltářní autentiky (L. Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby znojemské rotundy. In: Znojemská rotunda ve světle vědeckého poznání. Sborník. Znojmo 1997, s. 68). | Konsekrační kříž. První pás s malovanou drapérií na západní stěně lodi proti apsidě. |
|||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 2. částí: | Pokračování. |
|||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno