MALBY ve Znojemské rotundě Stručný popis výmalby rotundy s ukázkami Petr Šimík Posloupnost panovníků |
MALBY (6) – stručný popis výmalby Znojemské rotundy s ukázkami. Třetí pás maleb: Posloupnost panovníků. |
|||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – fundátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||
|
Obr. 1. Genealogie – 1. část. První dva panovníci [01, 02] v plášti se štítem a kopím s praporcem ve třetím pásu maleb. |
|||||||||||||
Ve třetím pásu vpravo za tzv. Přemyslovskou scénou malby pokračují genealogií panovníků. Je jich celkem osm. Všichni panovníci tohoto pásu jsou zahaleni do pláště sahajícího do půli lýtek, pod nímž mají tuniku těsně pod kolena. Každý drží jako atribut vlády kopí s praporcem a štít. Na obr. vlevo vidíme portrét prvního z nich [01]. M. Trapp (1863) u této postavy viděl jakousi pokrývku hlavy, kterou popisuje jako špatně viditelný druh vévodské koruny a zachytil ji na jednom ze svých akvarelů. | 3. pás maleb. Genealogie 1. Portrét prvního panovníka [01] v plášti se štítem a kopím s praporcem. |
|||||||||||||
M. Trapp se k této figuře (viz obr. vlevo) a předchozí postavě se stuhou znovu vrátil v osmdesátých letech (19. stol.). Podobně V. Houdek v roce 1899 popsal tento prvek při pořizování dokumentace. Také A. Friedl, který se podílel na průzkumech při Fišerově restaurování (1949), rozpoznal za pomoci UV osvětlení tuto distinkci v podobě archaické, široké knížecí kápě s postranními závěsy. Komise tenkrát nedovolila tento prvek obnovit. Poslední dlouhodobé restaurování (1965-88) tento prvek vůbec neregistrovalo. Za první dvojicí je v lodi prolomeno třetí okno. Při jeho pozdějším rozšíření (v 19. stol.) došlo k částečnému poškození postavy druhého panovníka [02] (viz obr. 1). | 3. pás maleb. Genealogie 2. Panovník [01] v plášti se štítem a kopím s praporcem – akvarel M. Trappa z let osmdesátých (V. Houdek, Hradní kaple znojemská, Olomouc 1899. In: O. Votoček, Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě, s. 108, ZPP IX, 1949). |
|||||||||||||
Poznámka: čísla v hranatých závorkách označují pro snadnější orientaci pořadí jednotlivých knížecích postav. Ve třetím pásu maleb, za tzv. Přemyslovskou scénou, 8 postav v plášti [01-08], které pokračují ve čtvrtém pásu devíti postavami bez pláště [09-17] a deseti postavami v plášti [18-27]. Postava s pořadovým číslem [26] je jedinou postavou, na jejímž určení se shodují zatím všechny hypotézy – král Vratislav I. | Čísla v hranatých závorkách. | |||||||||||||
Vedle okna pod stejným obloukem se nachází třetí strom života. Za ním následuje zbývajících šest panovníků, přičemž malby čtvrtého [04] a pátého [05] jsou téměř setřené. | 3. pás maleb. Genealogie 3. Zbytky nápisu v titulační pásce nad prvním panovníkem [01] v plášti se štítem a kopím s praporcem. |
|||||||||||||
U šestého panovníka [06] si můžeme povšimnout stejného lemování pláště (obr. 7 a 12), jako měli v tzv. přemyslovské scéně vedoucí jezdecké družiny a ústřední postava oráčské scény. U prvního panovníka [01] byly v titulační pásce zjištěny pod UV světlem zbytky nápisu. | ||||||||||||||
J. Zástěra se domnívá, že je to jméno prvního historicky doloženého panovníka – krále Sáma – a nápis čte jako „ZAMO“. Na obrázku nahoře vidíte snímek v UV světle, na prostředním obrázku byly přidány pseudobarvy. Na třetím snímku byl použit efekt „emboss“. | ||||||||||||||
|
Obr. 2. Genealogie – 2. část. Další tři panovníci [03, 04, 05] v plášti se štítem a kopím s praporcem. |
|||||||||||||
|
Obr. 3, 4, 5 a 6. Portréty panovníků z obr. 1 a 2. U panovníka [04] na obr. 5 je obraz jeho obličeje zcela setřený. |
|||||||||||||
|
Obr. 7. Genealogie – 3. část. Poslední tři panovníci [06, 07, 08] v třetím pásu maleb v plášti se štítem a kopím s praporcem. Panovník uprostřed [07] má půlený bíločervený štít a praporec rovněž bíločervený s trojitým zakončením směřující k postavě směrem vzhůru. |
|||||||||||||
|
Obr. 8, 9 a 10. Portréty panovníků z obr. 7. |
|||||||||||||
|
Obr. 11 a 12. Poprsí panovníků [01, 06] s vybrazením rozdílných lemů plášťů. [01] uprostřed tmavšího lemu světlý úzký proužek. [06] ! stejná ozdoba lemu (kožešina?), jako ved. jezdecké družiny nebo ústř. postava oráčské scény (tzv. přemyslovská scéna) a také oba fundátoři. |
|||||||||||||
|
Obr. 13 a 14. Poprsí panovníků [07, 08] s vybrazením rozdílných lemů plášťů. [07] uprostřed světlého lemu úzký tmavší proužek. [08] lem tvoří střídající se pole s křížkem a s kolečkem. Další ozdobný lem pláště najdeme až u šestého panovníka v plášti [23] ve 4. pásu maleb. Ostatní panovníci mají lemy plášťů jednobarevné bez ozdob. |
|||||||||||||
Popis maleb s ukázkami pokračuje 7. částí: | Pokračování ... |
|||||||||||||
• 1.
část • 2. část • 3. část
• 4. část • 5. část • 6. část • 7. část • 8. část • 9. část • 10. část • 11. část • 12. část • |
||||||||||||||
MALBY [ 1. pás maleb | 2. pás maleb | Klenba apsidy a vítězný oblouk | 3. pás maleb – Trapp | 3. pás – přemyslovská scéna | 3. pás – genealogie | 3. pás – donátoři | 3. pás – okna a stromy | 4. pás maleb – Trapp | 4. pás – panovníci bez pláště | 4. pás – panovníci v plášti | Klenba lodi ] |
||||||||||||||
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno