Chronologický
seznam PAPEŽŮ do roku 731 |
Na pomoc badatelům. | |||||
Papežové [ do r.
154 | 154-236 | 236-296 | 296-365
| 366-440 | Papežové | 440-526 | 526-579 | 579-642 | 642-685 | 685-731 ] [ pokračování ... ] |
||||||
SEZNAM [ papežů do r. 731 | papežů 731-1241 | římských císařů | byzantských SEZNAM císařů | panovníků vyobrazených v rotundě | barev na webu ] |
Papežství je jediná
evropská, ba dokonce světová instituce, která spojuje postapoštolskou
dobu s atomovým věkem, a lidé jsou jím stále znovu přitahováni a
fascinováni. Papežství skutečně přežilo vznik, rozvoj, vrcholné
období, úpadek i zánik mocných říší, významných národů i
celých civilizací. Jedni v něm tedy spatřují geniální dílo lidské
prozíravosti, druzí zase panování Boží na zemi. Podle katolické nauky ustavil papežství Ježíš Kristus, když pravil Petrovi: „... A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na té skále zbuduji svou říši a brány pekel ji nepřemohou. Dám ti klíče od království nebeského, a co odmítneš na zemi, bude odmítnuto v nebi, a co přijmeš na zemi, bude přijato v nebi.“ (Mt 16, 18-19). Tyto verše z Matoušova evangelia tvoří nápis na zaoblení kupole nad konfesí baziliky sv. Petra v Římě. Papež tak zastupuje – podle katolického pojetí – samotného svatého Petra. Symbolizuje jednotu církve a jeho úřad není jen jakýmsi čestným předsednictvím, jako nejvyšší církevní učitel, kazatel a zákonodárce vykonává i „papežský primát“ a platí za neomylného, prohlásí-li z titulu své plné moci některou část věrouky či mravouky za obecně závaznou. Vzhledem k těmto téměř nepochopitelným zplnomocněním by měl sloužit všem. Ne nadarmo mu proto od nepaměti přísluší titul „Servus servorum Dei“ – Sluha sluhů božích. |
|
Úvodem.
Josef Gelmi: Papežové, Od svatého Petra po Jana Pavla II., Praha 1994. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Žádný církevní historik není s to s jistotou říci, kdo z téměř tří set nástupců sv. Petra byl právoplatný papež a kdo vzdoropapež, a nemůže tedy sestavit jejich definitivně platnou chronologickou posloupnost. Data označená otazníkem (?) nejsou historicky s naprostou jistotou doložena. Papežové, jejichž jméno je uvedeno kurzívou, bývají zpravidla považováni za vzdoropapeže. | LEGENDA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
1.
Papežové do roku 154. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
2.
Papežové do roku 236. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
3.
Papežové do roku 296. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
4.
Papežové do roku 365. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
5.
Papežové do roku 440. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
6.
Papežové do roku 526. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
7.
Papežové do roku 579. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
8.
Papežové do roku 642. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
9.
Papežové do roku 685. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
10.
Papežové do roku 731. |
ARIANISMUS
– starokřesťanské učení, založené na tvrzení o nerovnosti božských
osob v Nejsvětější trojici; Bůh-Otec je podle něj nadřazen synovi,
Kristu, jehož nezplodil, nýbrž stvořil. Vyznávali je stoupenci
alexandrijského presbytera Aria (přelom 3. a 4. stol.), který popíral
božskou podstatu Ježíše Krista. Učení bylo odsouzeno na nikajském
koncilu (325) a živilo náboženské spory po celé 4. století. Zasahování
císařů do těchto konfliktů nastolilo nadto problém vztahů mezi církví
a státem. MONOFYZITISMUS – teologické učení Eutycha z Efesu (5. stol.) o jediné – božské – přirozenosti Ježíše Krista, popírající jeho přirozenost lidskou. Monofyzitské názory se dodnes uchovaly na východě v církvi arménské a koptské MONOTHELETISMUS – teologické učení ze 7. století, snažící se o kompromis mezi ortodoxní vírou a monofyzitismem. Jeho autorem byl konstantinopolský patriarcha Sergios (610-638), usilující o obnovení jednoty křesťanstva. Podle monotheletismu má sice Kristus dvě podstaty (božskou a lidskou), ale jediné vyjádření – vůli, energii. Učení bylo odsouzeno konstantinopolským koncilem (680-681) a přežívalo pak v Sýrii, na Kypru a v Libanonu. SCHIZMA – (z řeč.) rozkol. V církevní terminologii znamená zločin proti jednotě církve, jehož se dopouští ten, kdo odpírá poslušnost papeži či obcování se členy církve katolické. SUBORDINATIANISMUS – teorie o podřízenosti Boha-Syna Bohu-Otci, s níž vystoupil Dionysius z Alexandrie a rozvinul ji Arius (viz arianismus). Zpět na stranu NOVINKY |
Pokračování
... Klikněte ZDE |
|||||
Papežové [ do r.
154 | 154-236 | 236-296 | 296-365
| 366-440 | Papežové | 440-526 | 526-579 | 579-642 | 642-685 | 685-731 ] [ pokračování ... ] |
||||||
SEZNAM [ papežů do r. 731 | papežů 731-1241 | římských císařů | byzantských SEZNAM císařů | panovníků vyobrazených v rotundě | barev na webu ] |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno