SVATOPLUK a BOŘIVOJ byli p ř í b u z n í ! ! ! Hypotéza archeologa dr. Luďka Galušky |
Slovácké noviny 21.7.1999. | |||||||||
NOVINKY [ Konstantin a Metoděj v rotundě | Pohan v církevní stavbě?! | Svatopluk a Bořivoj – příbuzní | Seminář: MALBY ... – program | Znojemsko 1.9.1998 | Znojemsko 11.8.1998 | Znojemsko 21.7.1998 | Znojemské listy 12.3.1998 ] | ||||||||||
Zatímco osobnost sv. Metoděje, zejména v souvislosti s místem jeho hrobu, znovu a znovu vzrušuje odborníky i laickou veřejnost, okolnosti kolem hrobu moravského knížete Svatopluka zůstávají nepovšimnuty. A to přestože výzkumy na velkomoravské lokalitě v Sadech, týkající se tohoto nejvýznamnějšího velkomoravského panovníka, přinesly nečekané hypotézy o pokrevní příbuznosti velkomoravských knížat s Přemyslovci. Hypotézu zformuloval archeolog dr. Luděk Galuška na základě archeologických důkazů objevených dr. Vilémem Hrubým na lokalitě v Sadech a výsledků zkoumání kosterních pozůstatků, které provedl antropolog dr. Emanuel Vlček. |
Uherské Hradiště-Sady. PhDr. Luděk Galuška. Luděk Galuška: Uherské Hradiště – Sady, křesťanské centrum říše Velkomoravské, 1996, s. 122-125. Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci, 1997. |
|||||||||
Svatopluk, kterého známe hlavně z pověsti o lámání třech prutů, zemřel 9. března roku 894. O místě jeho pohřbu nejstarší prameny mlčí. Avšak v Zrcadle markrabství moravského, odvolávaje se na další prameny, Bartoloměj Paprocký z Hlahol uvádí, že Svatopluk zemřel jako kajícný mnich na poušti u hory Sambri (podle některých jde o Zobor u Nitry). Jeho syn pak nechal tělo svého otce „pohřbíti v klášteře velehradském v hrobě předků svých, tak, jak na takového pána náleželo“. | Bartoloměj Paprocký z Hlahol. Půdorys kostela na sadské výšině s dodatečně přistavěnou hrobní kaplí. Uprostřed kaple je vyznačen hrob 12/59. |
|||||||||
Nejvýznamnějším místem velkomoravského Veligradu byla právě sadská výšina, kde profesor Vilém Hrubý koncem padesátých let objevil pozůstatky velkomoravské církevní stavby. Ta byla metropolitním chrámem moravským a je tedy pravděpodobné, že právě zde bylo i mauzoleum nejvýznamnějších osobností vládnoucí vrstvy velkomoravské společnosti. Z tohoto hlediska unikátním hrobem je zde hrob 12/59, umístěný uprostřed hrobní kaple, krytý zděným stupínkovitým náhrobkem (obr. 1). Příklop hrobky byl barevně ozdoben malbou na suchou omítku. | Profesor Vilém Hrubý. | |||||||||
|
Obr. 1. Rekonstrukce interiéru kaple s hrobem 12/59. |
|||||||||
Na zachovaném zlomku malby je patrná část mužské tváře (obr. 2). Pohřeb, který se nacházel v hrobce, byl uložen v rakvi s kováním a jedinými nálezy byly dva pozlacené gombíky, které spínaly pohřební rubáš. Podle Luďka Galušky je honosná hrobka jasným svědectvím, že nebožtík patřil k absolutní špičce velkomoravské společnosti, a chudá výbava hrobu koresponduje s pověstí, že Svatopluk zemřel jako kajícný mnich. | Král Svatopluk I. Veliký. | |||||||||
|
Obr. 2. Zlomek malby z příkrovu hrobu 12/59. |
|||||||||
Ve druhé polovině osmdesátých let zkoumal kosterní pozůstatky nalezené v hrobě náš přední antropolog Emanuel Vlček. Podle jeho názoru byl v hrobě pochován muž ve věku mezi 45 – 50 lety, asi 175 cm vysoký a robustní. Měl vysokou lebku s vysokým hranatým obličejem a úzkým nosem. Co je však zvláště zajímavé, pohřbený měl neobvykle tvarovaný zvukovod. Podobnou, jen velmi zřídka se vyskytující anomálii však Vlček nalezl i u knížete Bořivoje, onoho Bořivoje, manžela sv. Ludmily, který byl podle pověsti pokřtěn sv. Metodějem na Velehradě (Veligradě). | Antropolog a lékař, profesor MUDr. et RNDr. h. c. Emanuel
Vlček, DrSc.
Emanuel Vlček: |
|||||||||
|
Obr. 3. Lebka z hrobu K1 knížete Bořivoje I. v jižní
části lodi původní Václavovy rotundy sv. Víta na Pražském hradě. Obr. 4. Lebka z hrobu 12/59 umístěného uprostřed hrobní kaple na sadské výšině. |
|||||||||
Jak pověst praví, nežli byl pokřtěn, nesměl sedět u stolu s již křesťanským knížetem Svatoplukem, ale jako pohan na zemi vedle stolu. Společný neobvyklý anatomický znak a k tomu církevní i lidová tradice, která po více než tisíc let uchovává v paměti setkání obou mužů u jednoho stolu, dává značnou průkaznost hypotéze, že mezi oběma muži, tedy Svatoplukem a Bořivojem, byla genetická vazba. Tento názor zastává i Luděk Galuška. „Považuji za pravděpodobné, že církevní areál v Sadech byl hlavním působištěm arcibiskupa Metoděje, který zde byl původně i pochován, stejně jako zde možná našel poslední místo svého odpočinku kníže Moravanů Svatopluk“, soudí dr. Galuška. | Působiště arcibiskupa Metoděje. | |||||||||
Pokud dáme přednímu slovanskému archeologovi za pravdu,
pak je možné, že staré pověsti české nezačínají v Praze, ale u nás na Moravě,
a že Přemyslovci byli větví ne českého, ale
moravského rodu. Důkazy o tom přinášejí stránky Bořivojův moravský původ a Bořivoj a hrob K1, viz vlevo tlačítka BOŘIVOJ a HROB K1. |
Závěr. | |||||||||
NOVINKY [ Konstantin a Metoděj v rotundě | Pohan v církevní stavbě?! | Svatopluk a Bořivoj – příbuzní | Seminář: MALBY ... – program | Znojemsko 1.9.1998 | Znojemsko 11.8.1998 | Znojemsko 21.7.1998 | Znojemské listy 12.3.1998 ] |
Copyright © 1998-2002 Petr Šimík
Grafické zpracování: Studio COMET Brno